tirsdag 20. januar 2009

Årets nyttårsforsett

Jeg har laget meg et fabelaktig nyttårsforsett, skjønt jeg er ikke helt trygg på om jeg har lov til å kalle det et nyttårsforsett når det kommer til å ta noen år å fullføre det. I hvertfall:

Mitt nyttårsforsett er å lese ett verk av hver eneste person som har vunnet Nobelprisen i litteratur! Jeg har allerede begynt på "Keiseren av Portugalia" av Selma Lagerlöf, og den ser ut til å gå fort unna i hvertfall. jeg kan også stryke Hemingway, Kipling, Bjørnson (takk, gudskjelov) og muligens Hamsun, det kommer an på om jeg skal ta hensyn til verket når de har vunnet på grunn av et verk, for jeg har ikke lest Markens grøde. Jeg er også usikker på hvordan jeg skal gjøre det med lyrikere. Holder det å lese et dikt, eller må man lese en hel diktsamling?

Har du lyst til å være med på et nyttårsforsett som trener hjernen, ikke rumpa, så stikk innom http://nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/index.html


3 kommentarer:

Zillapilla sa...

Det er det mest ambisiøse forsettet jeg har hørt! Mye mer krevende enn å slutte å røyke vil jeg tro. Nå har du liksom en pensumliste som du må gjennom på fritida...

Borghild sa...

for et pæs....

hilsen språkdama

a banan sa...

me like.
eg ska begynn med det når eg går ut i permisjon.
Sully Prudhomme, here I come!!