onsdag 8. desember 2010

God bok

Jeg har nettopp lest ut Korrigeringer av Jonathan Franzen og jeg syns den var så innmari bra, derfor bør du lese den også. Det er mange gode grunner til å like den. Den er godt skrevet, den har karakterer som engasjerer, den undervurderer ikke leseren, den har flere gode historier og den har en god avslutning. Det siste punktet er faktisk ikke alltid så lett å finne i bøker syns jeg. Motsatsen til Korrigeringer på dette punktet kan for eksempel være Lesesirkelen av Elizabeth Noble, en av de mest ubrukelige romanene jeg har tvunget meg gjennom. Noble bruker godt over femti sider etter at "handlingen" er over på å knytte absolutt alt av løse tråder i boka. Det er mye når du allerede har lest flere hundre sider om karakterer du uansett aldri klarer å engasjere deg i. Lesesirkelen er en like god bok som Flaskeposten med Kevin Costner er en god film. Flaskeposten vil nok for alltid stå på lista mi over tidenes verste filmer (Bjelleklang med Arnold Schwarzenegger er definitivt også på lista). Felles for begge er at de klarer å bruke ufattelig mye tid og ord på å si ganske flåsete ting (om kjæhæhrilgheita såklart). Franzen derimot, sier mye (boka er jo relativt lang), men er aldri flåsete, og den har en ganske brutal og realistisk virkelighetsbeskrivelse som står i en spennende kontrast til en del sære og litt surrealistiske elementer.

Så, i hvertfall, skal du lese en god bok, les Korrigeringer, og har du lyst til å se Kevin Costner (og det har man jo), ta fram Danser med ulver, The Untouchables eller Bodyguard, og unngå Costner-filmer med flasker, post, eller for den del, veldig, veldig mye vann.

Og har jeg tilfeldigvis fornærmet yndlingsboka di, ta det med ro, du har Oprah på din side. Flaskeposten har vunnet Razzie for verste skuespiller, så der føler jeg at jeg har mitt på det tørre...

Ingen kommentarer: