torsdag 3. juli 2008

Tea and oranges all the way from China


Like a bird on the wire,
like a drunk in a midnight choir
I have tried in my way to be free.

Jeg har vært på Leonard Cohen-konsert. Jeg har vært på Leonard Cohen-konsert! JEG har vært på LEONARD COHEN-konsert, LEONARD COHEN-KONSERT!!! Hvis du ikke skjønner hvor stort det er så kunne jeg prøve å forklare det, but you don't really care for music do ya?

Mannen er 73 år og spilte i tre timer, ga sju ekstranummere og var så helproff at min kjære som satt ved siden av meg (og som måtte holde meg mens jeg grein meg gjennom hele "Take This Waltz"), og som vel strengt tatt aldri har vært så infernalsk opphengt i Cohen (i hvertfall ikke slik som visse andre), måtte innrømme at konserten var mye proffere enn metallicakonserten han var på for noen år siden. Og hvilke andre 73åringer er det som dødelig sexy kan synge "And if you want a doctor I'll examine every inch of you"?

Og hvis noen skulle lure, NEI, det er ikke Jeff Buckley (eller Espen Lind) som har skrevet "Hallelujah"! Og hvis noen vurdere å bruke den i kirka i bryllupet sitt (noe som visstnok er veldig populært) så kanskje de bør lese gjennom teksten først. "I remembered how I moved in you, and the holy dove was moving too" handler nok ikke om fred og religion og sånn...


Ingen kommentarer: