lørdag 23. oktober 2010

Liten kommentar


"Ofte er det viktigere å ligge på sofaen og se barne-tv sammen med ungene enn å løpe en tur i lysløypa. Og (dette skjønte jeg for sent) det er alltid, alltid viktigere å ta et stykke av rullekaken bestemor har bakt enn å være tro mot den glykemiske indeksen"

Maria Reinertsen er favorittjournalisten min. Hun er kvass, sarkastisk, jordnær og intellektuell, og hun skriver interessante artikler om økonomi (som jeg i utgangspunktet ikke akkurat synes er et veldig festlig tema, med mindre det er snakk om "Luksusfellen" på TV3 selvfølgelig). Det kom derfor ganske overraskende på meg da hun i kommentaren "Alle de ekle kroppene" avslører at hun har lidd av spisevegring. Det er liksom ikke så veldig Maria Reinertsen å bry seg om noe så prosaisk som kropp og utseende. Kommentaren er en kvass, sarkastisk, jordnær og intellektuell reaksjon på Kari Jaquessons sine siste utspill, og i det hele tatt fokuset media i dag har på alt som har med kropp å gjøre. Reinertsen minner om at kroppen vår bare er en liten bit av hvem vi er, "Kanskje ti prosent", noe som kan være lett å glemme i alt trenehverdag-løpebirken-ikkespisekarbohydrater-JanThomas-drikkeåtteglassvann-tarmskylling-detox-antialdringskremer-hysteriet vi omgir oss med og diskuterer hver dag.

Og skulle noen ha behov for å rekke fingeren til Jaquesson, som i et intervju tidligere i avisen "ikke er enig i" at det er vitenskapelig bevist at fedme også har med genene våre å gjøre, anbefaler jeg denne slageren fra en annen av mine favoritter, Nigella Lawson. Her er oppskrifta på "Chocolate and peanut butter cheesecake", verre kan det vel knapt nok bli, og jeg anbefaler den på det sterkeste!

2 kommentarer:

Kari Jaquesson sa...

FYI: Jeg har usedvanlig bred støtte fra vitenskapen på min lynneteori:
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101022/ODEBATT/710229977/0/BOKER

Etter at den nevnte journalist i Morgenbladet gikk imot dette fikk vedkommende dette svar:
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101105/ODEBATT/711059956

Vennlig hilsen Kari Jaquesson

Pita sa...

Hei Kari,

Jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut av å få svar fra deg, tusen takk for at du stakk innom bloggen min:)

Når jeg skrev kommentaren til artikkelen til Reinertsen, var det fordi jeg ble inspirert av det jeg oppfatter som hovedinnholdet i artikkelen hennes, hvordan vi forholder oss til kropp i dagens samfunn. Reinertsen skriver som sagt godt, og jeg mener det er viktig å tenke over at et individ består av mye mer enn en kroppsfasong. Dette kan virke banalt, men jeg syns Reinertsen vinklet det på en interessant og tankevekkende måte, og det var dette jeg ville kommentere med blogginnlegget.

Jeg syns selvfølgelig som de fleste med meg, at det er viktig å arbeide for å minske overvektsproblematikken i dagens samfunn, og det er bra at mediepersonligheter som deg selv tar tak i dette. Jeg reagerer imidlertid på tabloidoppslagene som har vært rundt dine utsagn. Det kan godt være at du har bred støtte for dine lynneteori i vitenskapen. Dette har ikke jeg kompetanse til å vurdere, så ærlig skal jeg være. De vitenskapelige i dette, eller for den del, kunnskapene dine om dette temaet, kommer imidlertid ikke fram, verken i intervjuet i Morgenbladet, eller i intervjuet i VG som jeg linket til. I stedet er det de enkle forklaringene og VGs "Fete er late"-overskrift som får fokus.

Jeg er selv en person som trives best i sofaen, og som er glad i "å kose meg" med god mat. Jeg er likevel slank, og har stort sett alltid vært det. Derimot kjenner jeg mange mennesker som på tross av at de alltid trener, og alltid tenker over hva de spiser, sliter med overvekt. Når du i et intervju da sier at "du ikke er enig i" at overvekt har med gener å gjøre, er det vanskelig å ikke bli provosert på deres vegne.

Reinertsen sin artikkel var med på å sette igang en saklig og interessant diskusjon rundt dette temaet (hvor de vitenskapelige teoriene faktisk får komme fram i lyset). Det bør jo være noe alle tjener på.

Og tilslutt, prøv kaka til Nigella, den er fantastisk;)