fredag 10. april 2009

Om hosting på TV

Jeg har nå fullført hele BBCs filmatisering av Charles Dickens Bleak House, som forøvrig var fabelaktig, og fikk meg til å ønske meg absolutt alle andre tv-serier som BBC har laget også, i hvertfall de med fine kjoler.

Serien fikk meg imidlertid til å reflektere litt over hosting på tv. Det er mye hosting i Bleak House, og man kan være viss på at det ikke går bra med den stakkaren som er så uheldig å komme med et lite kremt. Blir kremtet deretter etterfulgt av et lommetørkle over munnen, kan man være viss på at veien er kort til kraftige hosteanfall etterfulgt av blodige lommetørkler (i serier fra mer moderne tid, les House, har det blodige lommetørklet blitt erstattet av enda mer ekstreme varianter, hvor blodet spruter utover både putevar og dynetrekk). Med dette som utgangspunkt, skulle jeg blogge en link til Alec Baldwins fabelaktige sketsj "First Coughs: Foreshadowing Your Character's Death.", men siden ingen andre ser ut til å finne den like morsom, har jeg ikke klart å funnet noen link.

Det jeg derimot fant, var en slags artikkel som tok for seg dette fenomenet. Med liste over diverse hostescener på tv og film, og med et fabelaktig friendssitat:

Chandler: Yes, er... my fiancee is dying.
(Phoebe fakes a cough)
Chandler: ...From a cough, apparently.

Så føler du deg litt ruskete i halsen, så vet du hvor det bærer...

1 kommentar:

Unknown sa...

haha.. det e ikke ofte eg flir høgt av blogginnlegg, men når du har med sitata fra tidenes tv-serie og, ikke minst, drar parallella fra den nevnte tv-serien tell kvalitetslitteratur må man jo bare gi seg over.

heidi- heldigvis uten hoste