søndag 30. august 2009

Lemon Curd

Som takk for en meget trivelig kveld:

Lemon Curd

Ingredienser:
4 dl melis
Revet sitronskall fra én sitron
1 dl friskpresset sitronsaft (ca. to sitroner)
2 egg
75 g smør (ordentlig smør, ikke margarin)

Gjør sånn her:
1. Bland alle ingrediensene unntatt smøret i en kjele, og la det syde til massen blir tykk (litt usikker på hva syde er, men jeg har funnet ut at det er viktig å unngå at det koker, ellers oppfører egget seg meget rart).

2. Ta kjelen av varmen og tilsett smøret. Rør rundt til smøret er smeltet og godt blandet i kremen.

3. Hell kremen i en beholder, og sett den i kjøleskapet (da stivner den en del).

4. Server på vaniljeis, smør den på ristet brød, bruk den som kakefyll, eller finn på noe helt annet.

Heller du kremen på et norgesglass eller lignende, kan den fint oppbevares i 2-3 uker i kjøleskapet.

2 kommentarer:

Fru Fortuna sa...

Mmmmmmmmmm - jeg sier ikke mer!

Eli Reinholdtsen sa...

Jeg pleier å kjøpe både Lemon Curd og Lime Curd når jeg er i England. Nigella Lawson har en fabelaktig oppskrift som heter "Lemon Meringue Ice Cream" som inneholder Lemon Curd. Alltid suksess til dessert. 600g kremfløte (piskes), 225 g gresk youhurt (foldes inn) 320 g lemon curd + juice and zest of 2 lemons (blandes og så foldes inn) og så marengs som brytes opp og blandes inn. Puttes i flat container og fryses. Det er alt! Tines ca 40 min før den spises.